Saturday, August 21, 2010

Cara Buat Telur Itik Masin Dan Telur Pekasam

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Telur Itik Masin Dan Telur Pekasam

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Kali ni kami cuba berkongsi bagaimana nak buat Telur Itik pekasam dan Telur itik masin gunakan sekam padi..Harap dapatlah korang mencubanya ye..Sebenarnya nak buatnya amat senang sekali..

Pekasam Telur Itik Masin

Bahan-bahan
6 biji Telur Itik
Garam kasar dalam ½ hingga 1 cawan (150 gram garam)
½ liter air

Cara-caranya ialah
Bersihkan dengan span telur tersebut terlebih dahulu dari segala kekotoran
Didihkan air, masukkan garam dan kacau hingga garam tersebut larut
( caranya masukkan sedikit demi sedikit garam tersebut sehinggalah garam tersebut tak larut.. ini tandanya air garam tersebut sudah masin lah)
Angkat dan biarkan sejuk sebentar.
Ambil bekas seperti balang plastik susun telur tersebut kedalam balang tersebut kemudian masukkan air garam yang disejukkan tadi ke dalam balang. Pastikan telur tersebut tenggelam dan tutup bekas tersebut.. tulislah haribulan/tarikh dibotol agar kita tak lupa tarikh memula kita mula buat untuk tahu tahap kemasinan telur.Kalau simpan jangan plak simpan dalam peti sejuk ye.
Selepas 2 ke 3 minggu , bolehlah telur tersebut di masak atau direbus...
Telur Masin Sekam Padi

Bahan-bahan
Telur Itik 20 biji
Serbuk Sekam padi dibakar
Garam 500 gram
Tanah liat 500gram

Cara-cara membuatnya ialah
Campuran garam dengan tanah liat,( Garam 500 gram dan Tanah liat 500gram)
kemudian basuh bersih telur itik tersebut .. Tumbuk tanah liat bersama garam tersebut atau adunkan air garam dan tanah liat sehingga adunan tersebut benar-benar sebati.. Salutkan telur dengan bancuhan tanah liat. kemudian golekkan atas sekam padi sehingga rata ... kepal-kepalkan telut tersebut supaya bersalut pada telur tersebut. Tekan-tekan telur tersebut supaya bancuhan sekam garam tanah liat itu padat , kemudian susun baik-baik dan simpan didalam tempat simpanan sama ada di susun dan simpan dalam kotak kayu.. Telur tersebut di simpan selama 25 hingga 30 hari sebelum dijual...kalau boleh dalam masa 10 hari cuba korang test dulu rasa kemasinan telur tersebut ...Kalau kurang masin lagi simpan lagi dalam seminggu... cuba lagi rasa tahap kemasinan telur itik tersebut ... .

Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks

2 comments: