Saturday, August 20, 2011

Jenis-jenis bebiri



Baka bebiriri yang terdapat dinegara ini adalah terhad. Kebanyakanya adalah jenis tempatan. Jenis exotic telah di import untuk tujuan pembiakan dengan jenis tempatan.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Jenis-jenis Baka Bebiri
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Pada keseluruhannya , baka bebiri kita boleh dibahagikan seperti berikut:


1) Baka Asli Tempatan ( Malin)

Baka in adalah bebiri yang terdapat di negara ini ianya banyak bertubuh kecil dan pendek, berbulu putih,kehitaman dan kadangkala perang dan hitam di bahagian kepala dan kaki. Bulunya sederhana panjang dan agak lurus serta berkeupayaan untuk menggugurkan bulunya sendiri. Baka jantan mempunyai tanduk. Telinganya sederhana besarnya dan kadang kala genit ( vestigial). Baka ini terdapat banyak di negeri-negeri kelantan, Terengganu, Pahang dan Negeri Sembilan. Ciri-ciri yang baik untuk baka ini ia tahan keada cuaca dan penyakit. Biasanya berat badan yang dewasa adalah

Jantan: 25 – 30 kg

Betina: 15 - 25 kg


2) Dorset Horn

Baka adalah dari jenis yang berbulu sederhana panjang. Badanya besar dan gempal. Bulu berwarna putih serta pendek dan kulit berwarna merah jambu. Jenis inibertanduk, lebih-lebih lagi yang jantan dimana tandukjika panjang akan membuat lingkaran di kepala. Baka ini boleh menyesuaikan diri pada iklim panas. Pada tempat asalnya, ia kerap membiak serta sering melahirkan anak kembar 2 atau 3. Sekarang ini baka jantan digunakan untuk dibiakkan dengan baka tempatan dan hasilnya adalah sangat menggalakkan. Biasanya berat badan yang dewasa adalah

Jantan: 60 - 110 kg

Betina: 40 - 70 kg


3) Polled Dorset


Baka jenis ini lebih kurang sama dengan jenis Dorset Horn tetapi tidak bertanduk.
4) Wiltshire

Baka jenis ini mempunyai bulu yang sedikit dan sakan-akan menyerupai kambing. Ianya mempunyai tanduk dan kadar pembesaran adalah sederhana. Pemeliharaan adalah ntuk daging, baka ini telah menunjukkan prestasi yang yang baik untuk dibiakkan. Biasanya berat badan yang dewasa adalah:

Jantan: 40 -100 kg

Betina: 40 - 80 kg


5) Romney

Baka jenis ini mempunyai bulu yang panjang dan tidak mempunyai tanduk. Badannya gempal dan yang betina mempunyai sifat keibuan yang baik. Biasanya berat badan yang dewasa adalah:

Jantan: 60-70 kg

Betina: 40 - 70 kg


6) Sulfolk

Baka jenis ini mempunyai bulu yang pendek. Ia tidak mempunyai tanduk. Kepala , kaki dan lutut berwarna hitam. Selain dapat memberi pengeluaran daging yang baik ia juga adalah jenis yang sangat subur. Berat badan yang dewasa adalah:

Jantan: 60-70 kg

Betina: 40 - 70 kg


7) Corriedale

Baka ini berasal dari New Zealand. Ia digunakan untuk pengeluaran bulu dan daging. Rangka badannya besar. Tidak bertanduk dan juga Pengeluaran dagingnya tyang baik. Berat yang dewasa adalah:

Jantan: 50 - 90 kg

Betina: 40 - 60 kg


8) Border Leicester

Baka ini adalah jenis berbulu panjang berasal dari England. Ia tidak mempunyai tanduk dan juga tidak mempunyai bulu di bahagian kepala dan kaki. Hidungnya bongok ( berbentuk ” roman” ) Dari segi pembiakan, Ianya adalah sangat subur. Jika baka jantan digunakan dalam pembiakan ia dapat mengeluarkan anak yang berat dan besar. Berat badan yang dewasa adalah:

Jantan: 50 - 100 kg

Betina: 40 - 60 kg


9) Baka Kacukan

Dari segi pembiakan baka kacukan telah dapat membiak sepanjang tahun dan prestasi pertumbuhan adalah lebih baik jika dibandingkan dengan jenis tempatan. Kebanyakan dari hasil kacukan baka tempatan dengan baka import dari jenis Dorset dan Wiltshire. Saiz badan adalah lebih besar dari bebiri tempatan. Rupa mirip jenis baka import.. Bulu adalah lebih panjang dan gebu dari baka tempatan. Berat yang dewasa adalah

Jantan: 20 -50 kg

Betina: 20 - 40 kg

Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks.

No comments:

Post a Comment