Saturday, February 6, 2016

Penyakit Kurap "MANGE" Ternakan

Tidak kira, KUDA, LEMBU, KAMBING, ANJING dan KUCING...selalu mengalami masalah ini. penyakit kulit yang sangat kerap berlaku pada haiwan anda iaitu MITES/HAMA...penyakit tersebut dikenali sebagai "MANGE" secara general ataupun "KURAP" (rasa nye kebanyakan penyakit kulit orang melayu panggil kurap... disebabkan oleh parasit ataupun fungus...)
 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Rawatan Kurap "MANGE" Ternakan & Haiwan
  ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
1) Penyakit : Kurap (Mange) Bagi Ternakan Lembu Dan Kambing
Kurap boleh terjadi disebabkan oleh kulat atau ektoparasit (mange)
Aetiology (Penyebab): Mange- Demodex Demartophilus

Tanda-tanda Klinikal:-
Keguguran bulu pada beberapa bahagian tubuh kadangkala disertai dengan kudis-kudis yang bernanah kerana parasit ini menggali lapisan kulit menyebabkan gatal dan kerosakan akar rambut
Gatal
Demartitis
Kulit melelas,berkerupin tebal ,bulu tanggal,
Lemah badan,anorexia,kurus.

Cara membuat diagnosa :
Ambil kikisan kulit dan masukkan ke glycerol untuk kajian makmal.

Rawatan Veterinar
Kurap yang disebabkan oleh kulat boleh disapukan dengan iodine sementara kurap yang disebabkan oleh mange pula dikehendaki untuk rawatan dengan ubat serangga seperti 1% larutan malathion yang membunuh parasit dewasa. Rawatan ini hendaklah diulang tiap-tiap 10-14 hari selama 3 kali
Atau Inj.Ivomex dan dipping dengan bahan insecticide.

Pengawalan:-
Sumber yang bersih dari ladang dan tidak berpenyakit .Perlu asing segera ternakan berpenyakit dan dipping dengan ’insecticide’ e.g taktic.. Adalah disyorkan cara yang berkesan dengan melakukan operasi kurap-spray kandang dan mandi ternakan dengan racun taktic.(Insecticide)


Rawatan Cara Tradisional merawat masalah kurap  
pada haiwan atau ternakan seperti lembu atau kambing
600 gm belerang ditumbuk halus & dicampurkan dengan 1 botol minyak tanah & ¼ botol minyak masak.  Kemudian digosok kepada kulit yang terlibat pada tiap-tiap hari selama 1-2 minggu

2) Penyakit : Kurap (Mange) Bagi Haiwan Kucing dan Anjing
- "MANGE" secara general merupakan serangan fungi yang menyebabkan kurap iaitu kulit berkuping-kuping, mengeras dan merekah. Kurap boleh membawa maut jika tidak dirawat, terutama jika terkena pada bahagian muka, iaitu di sekeliling mata dan mulut, sehingga mengganggu pergerakan dan pemakanan.


*- Lice-mites-hidup bawah kulit-gatal

Terdapat 2 jenis mites:
1. Non-burrowing mites (hama yang tidak menggali masuk ke dalam lapisan kulit) - contohnya - ear mites pada kucing (Otodectis cynotis).
a) Kutu telinga disebabkan oleh sejenis parasit yang dikenali sebagai Psoroptes Cuniculi. Ia mempunyai kitaran hidup selama 21 hari, dan telurnya menetas dalam masa 4 hari sahaja. Biasanya ia hanya menjangkiti satu telinga sahaja, dan jika tidak dirawat ia boleh merebak ke telinga yang satu lagi, seluruh kepala, tengkuk , bawah perut dan juga bahagian badan lain yang lemah. Kesan luka dari garuan itu adalah sumber makanan bagi parasit tersebut.

Sintom dan tanda tanda kritikal : gatal telinga,sering mengaru telinga dan mengoyang goyang kepala dengan kerap dan mungkin tanpa henti. Pada peringkat awal sedikit kupingan nipis akan kelihatan di dalam telinga. Kupingan yang berwana kelabu-kekuningan sebenarnya adalah ratusan dan mungkin jutaan parasit, sel kulit dan darah.

Rawatan : Jika diperingat awal dan ringan… cuci telinga dengan mengunakan kapas yang dibasahkan dengan miyak mineral atau minyak zaiton, biasanya 2-3 kali rawatan ia akan pulih. Jika semakin serius dapatkan rawatan daripada Veterinal.

*Biasanya suntikan IVERMECTIN akan diberikan. 3 kali suntikan dalam masa 14 hari. Biasanya selepas rawatan kerak akan tertanggal dengan sendiri, Perlu diingat suntikan hendaklah diambil dengan berjadual ini adalah kerana kitaran hidup Kutu telinga adalah 21 hari
*IVERMECTIN tidak membunuh telur , jadi suntikan sebanyak 3 kali dalam 14 hari mampu membunuh larva dari telur yang menetas.
*IVERMECTIN yang dilarutkan didalam air dan diguna terus kepada telinga yang dijangkiti kurang berkesan untuk merawat gejala ini berbanding dengan kaedah suntikan dan oral.

b) Cheyletiella Paracitoctorax biasanya hanya berada dipermukaan kulit dan paling biasa pada kucing dan anjing .Ia juga dikenali sebagai ‘walking dandruf’ . Kitaran hidupnya adalah selama 5 minggu. Kutu hama betina bertelur dan melekatkan telur di bulu kucing dan anjing atau rambut , 3 ke 4mm dari kulit.
Sintom dan tanda tanda kritikal : wujud keruping dibahagian tengkuk kucing dan anjing dan kelihatan seperti lapisan kelemumur. Dan menyebabkan kegatalan pada kucing dan anjing. Dan kehilangan atau keguguran bulu berlaku.
Rawatan : Dapatkan suntikan IVERMECTIN di klinik veterinar

2. Kurap - Burrowing mites (hama yang menggali masuk ke dalam lapisan kulit) - contohnya, hama seperti dalam gambar di atas...Mereka bukan sahaja menggali terowong, bahkan bertelur dan membesar di dalam lapisan kulit yang digali. Hama betina dewasa akan menggali terowong dan bertelur di dalamnya. Dalam tempoh 5-8 hari, telur tersebut akan menetas menjadi "larvae" dan sterusnya membesar menjadi dewasa dan membiak semula didalam terowong yang baru...Proses pembiakan mengambil masa lebih kurang 3 minggu. Hama ini hanya memakan sisa-sisa kulit yang tertanggal, cairan tisu badan dan ada juga yang menghisap darah sepanjang proses untuk menjadi dewasa.. Kurap adalah masalah jangkitan yang serius dan jika tidak dirawat lebih awal akan menjadi kritikal.

Sintom dan tanda tanda kritikal : Kawasan yang paling kerap dilihat mengalami masalah adalah kepala , bahagian bawah badan dan kaki.Jangkitan akan mula kelihatan pada mulut dan hidung, kemudian merebak ke sekitar kepala, leher dan kadang kandang badan. Kurap akan menyebabkan arnab mengaru dengan kuat dan menyebabkan jangkitan kurap merebak dan menyebabkan bulu jatuh dan kulit kelihatan berair dan menjadi kerak apabila kering. Kerak terbut mudah merekah dan berair dan boleh menyebab jangkitan yang lebih serius menyebabkan arnab kurang daya tahan , lemah dan mati dalam beberapa minggu sahaja.

Rawatan : Dapatkan rawatan Veterinar dengan segera. Biasanya suntikan IVERMECTIN akan diberikan. 3 kali suntikan dalam masa 14 hari. Bersihkan sangkar dengan penyah kuman, dan biarkan selama beberapa hari sebelum digunakan semula, ini adalah kerana parasit dari kurap boleh bertahan selama beberapa minggu tanpa perumah. Asingkan kucing atau anjing yang terkena jangkitan daripada kucing atau anjing yang lain. Ini bagi megelakan daripada wabak berjangkit.

-Sebenarnya ivermectin dapat dipergunakan untuk membasmi cacing dan ektoparasit seperti kutu.Tetapi ivermectin hanya membunuh cacing/ kutu dewasa, tidak membunuh telurnya. Oleh kerana itu diperlukan setidaknya 3 kali suntikan ivermectin dengan jarak 3-4 minggu. Perlu diingatkan, suntikan ivermectin harus dilakukan dengan hati-hati pada kucing umur kurang dari 4 bulan dan tidak disyorkan pada anak kucing berumur kurang dari 2 bulan, karena dapat menyebabkan keracunan dan mengganggu perkembangan ginjalnya.. .Bagi kucing dewasa, suntikan ivermectin perlu dilakukan 2-4 kali setiap tahun..

-Penggunaan ubat secara "oral dan injectable" diamalkan secara berkala walaupun sebenarnya tidak digalakkan-Kaedah mandian turut diterapkan supaya ubat/racun yang digunakan akan lebih menyerap masuk ke dalam terowong-terowong yang dibuat oleh hama-hama tersebut.




-Sebenarnya ada ubat spray anti kutu dan hama-hama yang dijual di petshop-petshop, seperti Accurate dan Frontline. Namun harus diperhatikan aturan pemakaian setiap ubat spray anti kutu , tapi biasanya ubat spray anti kutu ini tidak dianjurkan digunakan pada kucing dibawah umur 2 bulan. Ubat spray anti kutu di sembur di kulit pangkal kepala di bahagian belakang supaya kucing atau anjing tidak boleh menjilat bahagian tersebut. Jika mengunakan ubat spray anti kutu seperti Accurate dan Frontline membasmi kutu ianya hanya boleh bertahan kesannya selama 1 bulan. Kemudian perlu diulang 1 bulan kemudian dan seterusnya tiap bulan..

Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment

6 comments:

  1. Wah kasihan ya hewan ternak apabila terkena penyakit seperti itu pasti rasanya tidak enak untuk hewannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronoknya saya boleh menulis
      dan berkongsi dengan rakan-rakan melalui tempat ini.

      Saya pernah menjadi ahli perniagaan dalam bidang harta rumah
      dan mencapai kejayaan yang luar biasa, saya sudah mempunyai kereta, rumah dan kemudahan lain.

      tapi namanya ujian, saya sangat percaya pada semua orang,
      sehingga satu hari saya ditipu oleh kawan saya sendiri dan membawa semua yang saya ada

      Akhirnya saya berhutang kepada pelanggan saya sejumlah RM140,000 dan di bank semuanya RM178,000
      Saya sudah stress dan hampir membunuh diri, 3 orang anak saya masih bersekolah menengah dan ada yang masih di kolej. tetapi suami saya pergi dan tidak tahu di mana dan meninggalkan kami di tengah-tengah banyak bil hutang.

      Demi makan setiap hari saya terpaksa berpusing-pusing menjual nasi bungkus dan kuih muih.

      Di tengah-tengah crush ekonomi seperti ini saya bertemu seorang kawan
      dan menceritakan masalah yang saya hadapi, alhamdulillah dia memberi nasihat kepada saya.

      Dulu dia cakap macam saya, lepas join Program Wang Ajaib Halal hidupnya kembali berjaya.

      Pada mulanya saya ragu dan tidak percaya tetapi saya memikirkannya
      dan melihat hasil yang sudaj berjaya, akhirnya saya join dan turut serta dalam program tersebut, saya mengikut segala arahan dan hanya 1 hari astagfirullahallazim,
      alhamdulillah demi allh
      akhirnya RM590.000 yang saya perlukan benar-benar di tangan saya,
      semua hutang saya sudah lunasi dan selebihnya adalah untuk modal perniagaan,
      kini saya boleh bernafas lega dengan bantuan Program Wang ajaib ini.

      kalau kawan-kawan nak jadi macam saya, serius dan percaya, insyaAllah,
      Saya telah membuktikannya kerana Allah sila layari laman web di http://wangajaibhalal.xtgem.com atau hubungi Kyai Rahmat Sanjaya di nombor WhatsApp +62 822 4016 8483

      Sye sdh membuktikannya, jngan ragu jika nak dibantu. Wassalamu'alaikum wr wb.











      Delete
  2. bagus artikel ni. jemput juga ke kutu kucing

    ReplyDelete