Wednesday, March 3, 2010

Lebah Tersebut dalam Al-Quran



▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Lebah disebut dalam Al-Quran

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Jika kita membaca Al-Quran , terdapat beberapa jenis haiwan yang disebut di dalamnya. Antara binatang tersebut ialah Lebah, Labah-labah, Semut, Lalat dan Nyamuk

Lebah merupakan sejenis serangga yang rajin bekerja.Disamping itu, struktur organisasinya merupakan satu contoh yang baik bagi manusia.
Dalam satu kumpulan lebah, terdapat ratu lebah, lebah jantan dan lebah pekerja.ratu lebah merupakan ketua kepada lebah-lebah lain dan tugas utamanya ialah bertelur.Lebah-lebah jantan tak begitu banyak. Manakala lebah pekerja pula bertugas mencari bahan untuk menjadikan manisan lebah. Lebah-lebah itu akan menjelajah pokok-pokok bunga. Madu bunga yang disedut itu dibawa kesarang dan disimpan di dalamnya dengan baik . Golonganlebah pekerja ini pula terbahagi beberapa kumpulan kecil yang mempunyai tugas masing-masing.Ada kumpulan yang bekerja menjaga kebersihan sarang. ada yang menjadi pengawal keselamatan, begitulah seterusnya....
Ratu Lebah
Ratu lebah mempunyai tubuh yang lebih besar dan berat 2,8 kali berat lebah pekerja. Setiap koloni lebah hanya ada satu Ratu Lebah jika di dalam satu koloni ada dua ratu lebah maka keduanya akan saling membunuh untuk mendapatkan tahta sebagai ratu lebah. Ratu lebah mempunyai tanggung jawab untuk meneruskan kelangsungan hidup koloni lebah yaitu dengan cara bertelur sepanjang hidupnya. Ratu lebah sanggup bertelur 1500-2000 butir setiap harinya.
Ratu lebah mempunyai umur yang lebih lama dibandingkan dengan lebah pekerja. Lebah pekerja berumur sekitar 40 hari tetapi ratu lebah sanggup hidup hingga 3-5 tahun atau sekitar 30x lebih lama dari lebah pekerja. Ratu lebah berumur lebih lama adalah disebabkan ratu lebah mengkonsumsi Royal Jelly sepanjang hidupnya. Sedangkan lebah pekerja hanya mengkonsumsi royal jelly selama 3 hari pada saat menjadi larva.
Lebah Jantan Lebah jantan mempunyai sifat fisik yang lebih kecil dari ratu lebah tetapi lebih besar dari lebah pekerja. Cirri yang menonjol adalah matanya yang besar. Mata itu terdiri dari faset yang lebih banyak dari pada faset pada mata lebah pekerja dan ratu lebah. Lebah jantan tidak mempunyai pipa penghisap madu dan juga tidak mempunyai kantong pollen dikakinya. Sehingga lebah jantan tidak bertugas mengumpulkan pollen atau madu, lebah jantan hanya membersihkan sarang, menjaga sarang dan tugas ringan lainnya. Tugas utama lebah jantan adalah mengawini Ratu Lebah.
Lebah Pekerja
Lebah pekerja ukurannya kecil, semuanya berkelamin betina yang lahir dari telur tanpa pembuahan sperma lebah jantan (partenogenesis). lebah pekerja memiliki tanggung jawab pekerjaan sepanjang hidupnya yang hanya 40 hari itu. Bentuk tubuhnya ramping warnanya hitam kecoklatan dan ekornya mempunyai sengat yang lurus dan berduri. Dengan sengatnya lebah pekerja melindungi sarangnya dan menyerang siapapun yang menggangu.
Jejak Lebah....
Jejak lebah ialah cara lebah menggunakan jalan pendek dari satu tempat ke tempat lain. Rangkai kata ini berasal daripada kepercayaan bahawa lebah akan balik ke sarang melalui jalan yang terpendek. Jalan yang terpendek ialah jalan yang lurus di antara dua titik.
Tetapi dalam perjalanan balik, kadangkala lebah tidak mengikuti jalan lurus.Ini hanya merupakan gerak tarian di udara untuk memberitahu ahli kumpulan mengenai punca bekalan makanannya. Gerak tarian tersebut menandakan sama ada makanan itu debunga atau bukan., arah dan jarak dari sarang dan juga warna bunga.
Kaedah ini telah ditemui oleh seorang ahli kaji alam semula jadi jerman , Profesor K. Von Frick. Sebagai contoh, dia mendapati bahawa gerak tarian bulatan menandakan punca makanan terdapat berhampiran dengan sarang dan gerak tarian mengibas menandakan jarak lebih jauh.
Dengan cara hidup yang lebih baik dan cara kerja yang berkesan dan kemas, manusia dapat menikmati manisan lebah yang amat berguna. Manisan lebah ini, bukan setakat rasanya yang lazat, malah ia juga boleh dijadikan ubat berbagai-bagai penyakit.
Alam Lebah merupakan satu alam yang menakjubkan. Organisasi lebah boleh memberi teladan kepada manusia. Lebah yang tidak berakal itu memang diberi ilham demikian.
Firman Allah S.W.T
Terjemahan:
Dan tuhanmu memberi ilham kepada lebah "Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung ganag, di pohon-pohon kayu, dan di bangunan-bangunan yang didirikan manusia. Kemudian makanlah daripada segala jenis bunga-bungaan dan buah buahan ( yang kau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepada kamu. (Deangan itu) akan keluar dari pada dalam badannya minuman ( madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit) sesungguhnya pada demikian itu, ada tanda ( yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang yang mahu berfikir. ( Surah al-Nahl 16:68-69)
Allah menjelaskan kepada manusia bahawa kehidupan lebah yang demikian memang di tentukan oleh Allah, bukan berlaku secara kebetulan. Tabiat yang dilakukan oleh lebah-lebah itu diwahyukan oleh Allah, sama ada di mana patut mereka bersarang, apa yang mereka mesti maka, apa kerja yang mereka mesti buat dan sebagainya. Oleh yang demikian, terjadilah madu lebah yang berguna bagi manusia....
Firman Allah S.W.T
Terjemahannya:

"Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segala wilayah bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka bahwa Al-Quran itu adalah benar. Tiadakah cukup bahawa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?" [QS. Al- Fushshilat]

Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks

3 comments:

  1. salam ziarah..madu lebah banyak khasiat nya kan..

    ReplyDelete
  2. salam ziarah..
    huhu, geli teng0k lebah banyak2..
    tapi yG geli inilah yG mujarab..yG berkhasiat..
    nilaian kita bukan luaran, tapi dalaman..
    syukran ala ziarah..
    ukhwah fillah badan abada =)

    ReplyDelete
  3. blog ini sangan islami
    saya sangat menyukainya

    ReplyDelete