Thursday, February 2, 2012

Patah tulang & Rawatan asas haiwan


Tanda-tanda patah
-Hilang fungsi tidak boleh bergerak
Atau boleh bergerak tetapi tidak normal
-Bengkak-hematoma/ Edema
-berbunyi pergeseran
-sakit- mengalih pergerakkan atau mengheret kaki
-kecederaan serius perlu di X-ray
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Patah tulang & Rawatan asas Haiwan ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-Penyembuhan tulang apabila sel tulang rawan terbentuk ( 5 hari- 2minggu) menjadi kuat dan keras (3-10 minggu)
-Tujuan mendapat penyembuhan tulang seperti normal

Rawatan
Pembedahan – memasang pin, screw atau plate

Sokongan luar
-Memberhentikan pergerakan antara dua bahagian yang patah
-mempercepatkan penyatuan dan penyembuhan

Dua jenis sokongan luar
-Splint- kayu / logam/ PVC
-P.O.P (Plaster of Paris)

Contoh pemasangan splint pada haiwan..



Splint
-Kaki di balut dengan kapas terutama bahagian kecederaaan
-Ruang diantara kaki dengan splint juga dibubuh kapas
-Jangan ikat bandage terlalu kuat untuk peredaraan darah


P.O.P Plaster of Paris
*Kaedah P.O.P
*Guna bius untuk menenang, kawal pergerakkan semasa P.O.P dipasang
*Betulkan kedudukan rapat, lurus, tegak, Aligment supaya dapat memberhentikan pergerakan tulang
*Kaki dibalut dengan kapas
*Plaster bandage
-rendamdalam air
-selepas buih berhenti
-buang air sedikit
-balut sekeliling kaki (tidak perlu tebal)
-tekanan rata
-elak plaster melekat pada kulit
-balut jangan ketat sangat
*Periksa kaki dan balutan P.O.P dalam masa 12 jam untuk memastikan perjalanan edaran darah lancar
*Untuk cukup kering dan kuat 30minit –24 jam
*Berikan antibiotik
*Suntik toxin anti tetanus elak tetanus

Membuka P.O.P
*Dewasa –6 minggu
*Muda –3 hingga 4 minggu

Rawatan Cara Tradisional merawat patah tulang pada haiwan atau ternakan seperti anak lembu atau kambing
½ kg kunyit serbok dicampurkan dengan 250 gm garam & putih telur dengan secukupnya supaya menjadikan kream.  Keadaan tulang berkenaan diperbetulkan jika perlu & kream disapu sekeliling kawasan tersebut dan diikat dengan buluh supaya tegak & tidak bergerak

Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment

18 comments:

  1. assalamualaikum . saya nak tanya , kucing saya kene langgar kereta .. kaki die x berdarah , tapi tulang dia lari / bengkok .. tulang die tetonjol sikit . so , mcm mane nk ubat tu ? kene jumpe doktor jugak ker ?

    ReplyDelete
  2. salam,sye nk tnye,ank lembu sye jatuh tebing pastu die jalan terhincut2 yg tu patah atau terseliuh ye????

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum..kaki arnab sy tersepit dipintu n patah...cmne nk rawat luka dia supaya xdjangkiti kuman??....

    ReplyDelete
  4. Salam, kucing saya patah mungkin pinggang, bahagian yang dia nk duduk tu, saya ada buat petua ini, tumbuk kunyit hidup dan minyak gamat dan balut pada bahagian pada, tapi selepas balut badannya, kucing saya mula mengigil2 dan kelihatan seperti tarik pun ada, dia tidur spt dlam kesakitan sangat mlam itu tapi selepas setengah jam kucing saya jaga dan mula menjilat bulu tapi hanya boleh bergolek sahaja.

    ReplyDelete
  5. salam . sy terlanggar kucing . kaki dia xbrdarah cuma sebelah kaki dia jalan terhinjut2 . mcmne ye . patah atau terseliuh

    ReplyDelete
  6. salam . sy terlanggar kucing . kaki dia xbrdarah cuma sebelah kaki dia jalan terhinjut2 . mcmne ye . patah atau terseliuh

    ReplyDelete
  7. Asslm.Kambing saya patah tulang kira-kira 3 hari yang lalu, gmna cara cepat utk mengobatinya. atas shareY trims wsslm

    ReplyDelete
  8. Anak Kucing saya, bahagian depan (tangan) nya mungkin patah..macam mana nak buat..

    ReplyDelete
  9. Anak Kucing saya, bahagian depan (tangan) nya mungkin patah..macam mana nak buat..

    ReplyDelete
  10. Anak anjing saya patah kaki. Meraung tak lalu makan sebab kesakitan. Macam mana cara nya

    ReplyDelete
  11. Anak anjing saya patah kaki. Meraung tak lalu makan sebab kesakitan. Macam mana cara nya

    ReplyDelete
  12. Anak anjing saya patah kaki. Meraung tak lalu makan sebab kesakitan. Macam mana cara nya

    ReplyDelete
  13. Anak anjing saya kena kes mcm ni. Mcm mna ya sis? Kawasan pedalaman, xda klinik haiwan berdekatan,stakat ni just balut guna bandage je.

    ReplyDelete
  14. Anak kucing saya di gigit bahagian lehirnya dan menyebabkan luka..saya tidak tahu apa yang patut saya lakukan sebab dia mcm menangis kesekitan..

    ReplyDelete
  15. Anak kucing saya di gigit bahagian lehirnya dan menyebabkan luka..saya tidak tahu apa yang patut saya lakukan sebab dia mcm menangis kesekitan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tlg jawabkan, bersihkan luka dan letak minyak/ubat dan balut supaya dia tdak jilat ubat tu. bg jugak daun kaduk, daun yg kucing2 suka tu. kalau melarat sgt bwk pg vet sbb luka kucing cpt melarat

      Delete
    2. tlg jawabkan, bersihkan luka dan letak minyak/ubat dan balut supaya dia tdak jilat ubat tu. bg jugak daun kaduk, daun yg kucing2 suka tu. kalau melarat sgt bwk pg vet sbb luka kucing cpt melarat

      Delete