Wednesday, January 12, 2011

Penyakit Lazim pada kucing

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Penyakit-penyakit pada kucing

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Feline Distemper ( Pan leucopenia)
Feline Entritis ( Cirit- Beret)
Feline Influenza ( Selesema)
Feline Hepatitis ( Penyakit hati)

1)Feline Panleukopinia
( Feline Entritis ,Feline Distemper)
Etiologi : Parvovirus
Tanda-tanda klinikal:
Cirit-birit (diarrhoea)
Demam (fever)
Hilang selera makan (aneroxia)
Kehilangan air (dehydrated)
Muntah (Vomitting)
-Kadar kematian adalah tinggi khasnya dikalangan anak kucing berumur 12 bulan dan mudah berjangkit ( contagious) 2)Feline Respiratory Disease Complax
(Feline Influenza, Feline Hepetitis)
Etiologi : Herpersvirus
Calicivirus

Tanda-tanda klinikal:
1. Bersin (sneezing)
2. Batuk (coughing)
3. Hidung dan mata berair (eye & nasal discharge)
4. Tidak selera makan (anorexia)
5. Luka pada gusi dan lidah
Oleh kerana etilogi penyakit-penyakit ini adalah virus maka tiada rawatan khusus yang boleh diberikan
Bagi mengawal dan mencegah masalah ini setiap anak kucing hendaklah diberi suntikan Imunisasi ( vaccination)

Suntikan : vaksin 4:1
Dose pertama : umur 9-12 mingguBooster : Selepas 2- 4 minggu ulang setahun sekali▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Penyakit-penyakit lain pada kucing

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

1)Feline infections peritonitis
(Corona virus) Tanda-tanda :
Dry form ( kurus kering)
Wet form/ ascites ( busung)
Tiada rawatan, tetapi vaksin hanya boleh melindungi 60% sahaja

2)Feline leukemia
Disebabkan genetic virus yang menyerang tulang hingga gagal mengeluar sel darah merah.
Tiada rawatan ,hanya Vaksin sebagai pencegahan

3)Feline Hemobartonella (Serangan Fleas)
Tanda-tanda:
Kucing mengantuk dan lemah
Penyebab: Serangan protozoa dalam sel darah merah

4)Mycoplama
Tanda-tanda :
Menyerang mata ( Conjuctiva)
Rawatan Gentamycint, Oitment

5)Flutd ( kucing tak mahu kencing)
Tanda tanda :
FUS feline urinology system
Rawatan : masukan Cathether
Puncanya dalam makanan /Biskut kucing yang mengeluarkan protein struvite.

6)Fungal infection
Punca penyakit:
Microsparum cati
Trichopyton
Rawatan Cuci dengan iodine dan sapu dengan methlyne blue. penggunaan anti fungal tidak disyorkan kerana menyebabkan penyakit buah pinggang.

7)Mange/ scarbies/ kurap/ mites
Penyebab
Serangan sarcopties scaba
Notoedress cati
Rawatan –ivomecting (0.1 =5kg + propylene glycerol atau air suling) suntikan di ulang 2 minggu kemudian.

8)Otodectic mange ( hama dalam telingga yang memakan body lymph)
Rawatan: Cuci telingga hingga bersih dan suntik ivomecting

9)Thiamine defe ( kucing jalan melengkong)
Penyebab : Kucing yang makan ikan mentah ( sering terdapat di market )

10)Keracunan Penedol ( Paracetamol)
Tanda-tanda muka bengkak, mata biru, muntah
Rawatan : suntikan atropine

11)Helminthiasis ( bebanan cacing )
Penyebab: serangan cacing
Hookworm- berak berdarah
Trichuris- Cirit-berit yang tak henti- henti selang 2 hari
Stronggyles-Diorhea busuk dan melekat didubur
Tanda-tanda
Gatal di sekeliling anus
Rawatan : Pyrantel pomoat

Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks..

12 comments:

  1. Salam...

    Maklumat yang berguna dan ada antara anak2 bulu saya mengidap penyakit yang disebutkab. Ada juga yang telah mati akibat jangkitan penyakit spt yg dituliskan :(

    ReplyDelete
  2. SAlam,

    kucing saya mata hitam sebelah kiri bertukar warna kepada kelabu transparent..tetapi bukan selaput putih diluar mata..tapi memang dalam retina hitam tu..sekali tengok memang tak prasan pun..die ni sering muntah.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih di atas info saudara. Adakah cara beli sendiri ubat dan buat treatment sendiri?

    ReplyDelete
  4. nice info bro. selama ni tak tahu apa la penyakit kucing ni....meow

    ReplyDelete
  5. Kucing Parsi sy named Rayyan.
    my hubby beli Rayyan waktu umur rayyan 3 tahun. Selepas bersama selama 23 hari, Rayyan was dead.

    mula2, kami pn x tahu apa punca. seminggu sblm die mati, nafsu mkn die kurang. kami ingatkn die mati sbb cuaca panas sgt. coz die sll stay kt toilet n bathroom. then, die mjd smkn pasif. suka mnyendiri. be4 ni rayyan mmg kucing yang peramah, suka gurau ngn kucing lain, suka buat selamba wlau kdgkala kena halau dek kucing lain. tetibe bila jatuh sakit, die pasif, xde lg tegur kucing lain. kami semua perasan dgn perubahan rayyan. hari per1 sakit, die langsung xnk mkn, xnk minum air. begitu jg dgn hari ke2 n ke3. kami berusaha bantu dia utk mkn n minum..tp die enggan buka mulut.

    hari ke3, kami bw rayyan jumpa vet di Mukah. tp kelengkapan utk pet x disediakan sepenuhnya, hanya khas utk ternakan shj. penolong perubatan itu hanya mampu memberi suntikan antibiotik. kami lihat keadaan rayyan semakin teruk. dan aku ingat rayyan akan pulih sepenuhnya slps dpt injection tersebut. namun, Rayyan tlh pergi selamanya ketika di bawa balik di dlm kereta. x tahu mcm mn nk gambarkn kesedihan masa tu….. air mata mmg sntiasa mgalir bila mengenangkan detik2 bersama rayyan.

    semua peralatan rayyan yg baru dibeli masih baru, x digunakan lagi…semuanya utk rayyan. sampaikan my hubby sanggup menghabiskan lebih ribuan ribu ringgit utk rayyan. membina rumah rayyan..3 tingkat. plg mengharukan aku…kami ber2 x tahu apa punca rayyan mati. seandainya di kawasan kami terdapat klinik haiwan, pastinya rayyan dpt diselamatkan. tp kami redha atas ketentuanNya…mungkin inilah pengalaman yg harus kami jdkn pengajaran n memberi kesedaran sepenuhnya kpd org lain n diri kami ttg pnjagaan kucing.

    slps 3 hari pemergian rayyan, aku msh tertanya2 punca kematian rayyan, so aku try search dlm tenet psl penyakit kucing. rupa2nya, rayyan mati kerana jangkitan cacing. be4 kami membawa rayyan ke vet, kami terlihat sedikit tompokan darah pd rectal rayyan. mmg x diduga, rayyan bersama kami hanya sekejap shj n meninggalkan seribu kesedihan dlm diri kami.

    kpd semua penggemar kucing, jika anda membela kucing atau membeli kucing terutamanya kucing dari negara luar (parsi, maine coon or etc)…pastikan anda menjaga keperluan kucing. bw kucing anda ke klinik haiwan utk apa2 shj vaksin dan suntikan. biarlah kita mengeluarkan sedikit wang utk kebahgiaan momen2 bersm kucing kesygn kita.

    jdkan kelalaian kami sbg pengajaran kita semua. pastikan anda tanya kpd penjual kucing anda bila kali terakhir kucing tersebut divaksinkan n diberi suntikan cacing.

    “Rayyan in Memories”
    Age: 3 years
    Stay with us: 23 days only
    Died on 23 Jun 2011

    http://umikasum.blogspot.com/2011/06/kucing-parsi.html

    Mukjizat pada hadis Nabi:

    Sisa makanan kucing hukumnya suci. Hadis Kabsyah binti Ka’b bin Malik menceritakan bahwa abu Qatadah, mertua Kabsyah, masuk rumahnya. Lalu Ia menuangkan air untuk wadhu. Pada saat itu datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas Ia menuangkan air ke bejana sampai kucing itu minum. Kabsyah berkata, ”Perhatikanlah”. Abu Qatadah berktata,”Apakah kamu heran?”. Is menjawab,”Ya’. Lalu Abu Qatadah berkata bahwa Nabi pernah bersabda,”Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling dalam rumah (binantang rumahan),” (HR Al Tirmidzi, Al Nasa’i, Abu Dawud dan Ibnu Majah).
    Diriwayatkan dari Ali bin Al Hasan, dari Anas yang menceritakan bahwa Nabi SAW pergi ke Bathan suatu daerah di Madinah. Lalu Beliau berkata,”Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana”. Lalu Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun seekeor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu. Nabi ditanya mengenai hal tersebut dan Beliau menjawab,”Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis.”

    ReplyDelete
  6. 2)Feline Respiratory Disease Complax

    boleh membawa maut x penyakit ni bagi kucing dewasa.. umur lebih 1tahun??

    ReplyDelete
  7. Kalo pnyakit leukimia kucing boleh berjangkit dengan manusia kerr? ?

    ReplyDelete
  8. nape kucing saye ade telur lalat pade bulu?saye dah kehilangan 2ekor anak kucing kerana sebab ni..

    ReplyDelete
  9. tuan,mintak tlg sgt2..kucing sy dh mati sekor sebab satu pnyakit yg sy x tau..skng ni sy punya kucing kesayangan lak yg dijangkiti pnyakit yg sma,dia x nk mkn,dia muntah buih,dia suka duduk kt tempt sejuk dan berair,dalam longkang,dalam tandas....boleh x bg penjelasan tntng pnyakit pelik ni..sy tkt bjngkit dgn kucing2 sy yg lain..sy ada 6 ekor kucing lg yg masih hidup.dan minta tlg beri tip2 nk jaga dia waktu dia sakit ni..sy dh bawa ke pusat vet daerah,dia beri anti biotik..buat masa ni sy beri kucing sy minum air rebus beras je untuk bg dia sikit tenaga..dia x nk makan lngsung.sy bg dia minum dgn bekas jarum suntikan yg pusat vetrinar bg.

    ReplyDelete
  10. Hye.. Salam. Mcm mne kalau kucing saya termakan telur lalat ea? Bahaya ke?

    ReplyDelete
  11. ..kucing saya moyok dan tak nak makan selepas dibwri deworm..mereka juga muntah..adakah ini biasa. Hanya kuci g betina je..kucibg jantan cergas mxm biasa.

    ReplyDelete
  12. Ape yg dialami kucing sy sbnrnya....? Apa punca?? Dia hilang selera mkn..makin kurus..cengkung..berak berdarah..dah 3 kali beranak..umur dia genap 3 tahun bln 1 niii...

    ReplyDelete